محاسبه رقم 10 تريليونيوم عدد پي

محاسبه رقم 10 تريليونيوم عدد پي

 

دو دانشمندان ژاپني مشتاق عدد پي بيشترين ارقام ممكن را براي اين عدد محاسبه كرده‌اند و به 10 تريليون رقم دست يافته‌اند.

به گزارش مهر، "الكساندر يي" مهندس رايانه و "شيگرو كوندو" مهندس سيستم‌هاي رايانه‌اي پس از غلبه بر اختلالات رايانه اي در ميان زمين لرزه و سونامي ژاپن، توانستند ركورد سابق پنج تريليون رقمي ادامه عدد پي را بشكنند.

در واقع محاسبه ادامه عدد پي هيچ حاصلي ندارد زيرا اين رقم براي هميشه ادامه دارد و تنها 39 رقم از ادامه آن براي محاسبه مساحت يك دايره در ابعاد جهان قابل مشاهده با خطايي كوچكتر از شعاع اتم هيدروژن كافي خواهد بود.

"يي" محاسبات عدد پي را با كمك يك نرم افزار انجام داده است در حالي كه كوندو اين كار را با كمك رايانه‌اي كه خود آن را طراحي كرده انجام داده است. اين محاسبات از 16 اكتبر سال گذشته آغاز شد و در 9 دسامبر ديسك سخت رايانه دچار اختلال شد، سپس در 11 مارچ زمين لرزه بزرگ ژاپن رخ داد، يعني درست در زماني كه 47 درصد از محاسبات انجام شده بود.

اما از آنجايي كه رايانه كوندو به شبكه برقي آسيب نديده ژاپن متصل بود، محاسبات آنها تحت تاثير زمين لرزه قرار نگرفت. با اين همه بروز دوباره نقص در ديسك سخت و جا به جايي‌هاي پي در پي روند محاسبات را به تاخير انداخت تا در نهايت اين محاسبات در 26 آگوست به پايان رسيد. اين محاسبات به اندازه‌اي طولاني و پيچيده بود كه درجه حرارت اتاق رايانه كوندو به 40 درجه نيز مي‌رسيد.

پس از آن اين دو بايد ثابت مي‌كردند كه رقم‌هاي به دست آمده درست هستند زيرا تا كنون كسي نتوانسته تا رقم 10 تريليون عدد پي را محاسبه كند. اين دو دانشمند با استفاده از فرمول ويژه‌اي كه براي اين كار نوشته شده تمامي اين ارقام را كنترل كرده و به اثبات رساندند.

مرحله نهايي اين محاسبات تبديل ارقام به دست آمده از مبناي 16 به 10 بود كه در نهايت روز يكشنبه هفته گذشته اين تغييرات نيز به پايان رسيد و ركورد جديدي در محاسبه ادامه عدد پي به ثبت رسيد.

منبع: جام جم




:: موضوعات مرتبط: فیزیک , ,
:: برچسب‌ها: عدد پی ,
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
نویسنده : هومن
تاریخ : جمعه 6 آبان 1390
مطالب مرتبط با این پست